De Methode
In de praktijk loopt het wel eens anders dan verwacht. Een schot voor open doel wordt lang niet altijd ingetikt. Ons doel is om concrete handvatten te bieden, die gebruikt kunnen worden om samen met het hele bedrijf de koers te bepalen, uit te zetten, te verwezenlijken en te evalueren. Het is een navigatiesysteem voor het bedrijf. Vandaar “De bedrijfsnavigator” als titel.
De bedrijfsnavigator gebruikt als basis het A4-model. Dit model is gebaseerd op een Amerikaans model van Tjan. Dit model is omgevormd naar praktisch model en toegespitst op de huidige manier van denken en werken
Het A4-model bestaat uit vier A-kolommen, Ambitie, Attitude, Ambitie indicatoren en Acties.
Download gratis previewAmbitie
De ambitie of strategische richting van een bedrijf bestaat uit de missie, visie en strategie. In de volksmond worden verschillende definities gebruikt voor missie, visie en strategie. Wij hanteren de definities van Robert Kaplan & David Norton, de meest invloedrijke onderzoekers op dit gebied van de afgelopen jaren.
Attitude
Om energiek en effectief te zijn, hebben mensen en organisaties een eigen identiteit nodig. Waarvoor staan we? Waar geloven we in, wat verbindt ons en wie willen we zijn? Een goede visie en missie nemen kernwaarden als uitgangspunt. Zij fungeren als ethisch kompas en zijn de kern van de bedrijfscultuur.
Ambitie Indicatoren
Als je samen met medewerkers en managementteam de strategische richting en de attitude bepaald hebt, moet je bepalen wat er bereikt dient te worden in de verschillende periodes. Oftewel welke resultaten wil het bedrijf boeken in de komende periode om uiteindelijk het ultieme doel te bereiken.
Acties
Als je de ambitie-indicatoren en de bijbehorende doelstellingen geformuleerd hebt, komt het erop aan om de daad bij het woord te voegen. Niets gaat vanzelf! Dat betekend dat je verbeteracties moet (laten) opstarten die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Ook moet je de capaciteit die hiervoor nodig is, regelen. Zowel in menskracht als in geld.